Den nye Volvo EX90

Den tredje elbil i rækken fra Volvo - efter C40 og XC40 - hedder EX90, og den har hele pakken. Rummelig, lang rækkevidde, masser af kræfter, klog, sikker og højteknologisk er bare nogle af de ord der beskriver Volvo EX90.

   

Fuld elektrisk SUV

Den nye elbil fra Volvo har et imponerende batteri på hele 111 kWh, som giver en anslået rækkevidde på op til 585 km (WLTP)*. Opladningstiden, på ned til 30 min. med hurtiglader, er samtidig blandt de bedste i markedet. De 408 hestekræfter giver dig en bil med masser af kræfter, og en acceleration som lyder på 0-100 km/t på blot 5,9 sek.

Lavet i et skandinavisk design er EX90 både elegant, kraftfuld og aerodynamisk. Rummeligheden er heller ikke til at tage fejl af, for EX90 er samtidig en familiebil, hvor de 7 sæder giver plads til hele familien - og lidt til.

EX90 består derudover også af blandt andet genanvendt materiale. For eksempel er der 15 % genanvendt stål og 25 % genanvendt aluminium samt 48 kg genanvendt plastisk, hvilket svarer til ca. 15 % af det samlede forbrug af plastik i bilen.

 

Nem opladning

Med en elbil kommer også disciplinen opladning, og med Volvo EX90 bliver det næsten ikke nemmere. Når du lader derhjemme finder bilen selv ud af hvornår det er mest økonomisk at lade, og Plug & Charge giver dig muligheden for at vælge mellem flere hundrede opladningsstationer rundt om i landet. Det integreret Google Maps i bilens display hjælper dig tilmed med at tjekke tilgængeligheden på de enkelte opladningssteder.

 

Den mest sikre Volvo til dato

Sikkerheden i en Volvo er som standard høj, men i EX90 er den taget til nye højder. Elbilen er lavet til at kunne forstå og opfange signaler fra både omgivelser og fører.

Mennesker er fejlbare. Vi bliver trætte eller distraheret, og derfor er systemet i EX90 lavet til at kunne sikre dig, hvis du skulle være uopmærksom eller hvis uheldet skulle være ude. EX90s kameraer, som bliver aktiveret af en intern algoritme, registrerer dine øjnes koncentration, når du kører, og kan dermed advarer dig, når du er distraheret, søvnig eller ufokuseret - også inden du måske selv lægger mærke til det.

Skulle kameraerne registrere noget, advarer EX90 dig først forsigtigt, men fortsætter tegnene, advarer den mere insisterende. Skulle det ske at man som fører falder i søvn eller besvimer bag rattet, så sørger Volvo EX90 selv for at stoppe og tilkalde hjælp.

 

LiDAR

Det usynlige sikkerhedsskjold LiDAR (Light Detection and Ranging) er Volvos nyeste bud på sensorteknologi, hvor sensorerne er forbundet til bilens styrersystem. LiDAR scanner miljøet foran bilen og kan opfange omgivelserne i både lys og mørke, høj og langsom fart og endda flere hundrede meter forud.  Dermed er du altid informeret i god tid, og er der brug for det får du ekstra støtte og bilen indfører modforanstaltninger for at bevare sikkerhedsmargenerne.

 

Infotainment der giver mening

Stream hi-fi-lyd gennem det nye Bowers & Wilkins lydsystem, som har 25 højtalere rundt om i kabinen, og den integreret højtalere i nakkestøtterne giver dig en endnu dybere lyd.

Den 14,5" store skærm til infotainmentsystemet har integreret Google Automotive, og indeholder Google apps og en lang række tjenester – herunder håndfri hjælp fra Google Assistant, Google Maps navigation og Google Play. Derudover har Volvo EX90 også trådløs Apple CarPlay.

Som noget helt nyt vil Volvo EX90 have Google HD Maps, en omfattende korttjeneste specielt designet til biler, som giver omfattende lokaliseringsdata. Vejinformationen, som EX90 indsamler, vil sammen med data fra LiDAR og andre sensorer blive behandlet af bilens computersystem.

Ved at kombinere data fra HD Maps med information indsamlet fra bilens udvendige sensorer, LiDAR og software vil Google HD Maps hjælpe med at skabe en mere forudsigelig, tryg og behagelig køreoplevelse.

Google HD Maps vil være tilgængelig i biler, som er udstyret med Pilot Assist.

Få et uforpligtende tilbud eller bliv kontaktet

* Beregnet rækkevidde i henhold til WLTP, der måler rækkevidden af en bil, som kører med en bestemt hastighed under ideelle forhold. Den faktiske rækkevidde, der opnås under reelle forhold, varierer afhængigt af kørselsadfærden og andre eksterne faktorer.