Team Mazda og Suzuki hos Pedersen & Nielsen

Der er nu gået et halvt år siden Pedersen & Nielsen Automobilforretning overtog Mazda og Suzuki i Randers og Auning. Vi har derfor spurgt fire af vores nye medarbejdere i team Mazda og Suzuki, hvordan de første måneder som en del af Pedersen & Nielsen er gået - læs mere i artiklerne nedenfor.


”Hvorfor lave om på noget, der går godt?”

Når værkstedschef Niels Frederiksen får besøg af ledelsen i Pedersen & Nielsen, spørger han tit, hvad afdelingen i Auning kan gøre anderledes. ”Bare fortsæt, som I plejer, for I gør det godt,” lyder svaret. Et skulderklap, der gør Niels Frederiksen stolt.

Niels Frederiksen er en af de typer, der ikke bliver forpustet, når forandringer melder sig på banen. Så da han og kollegaerne fra det gamle Houlberg & Wittrup i Auning skulle integreres i Pedersen & Nielsen, tog han det ét skridt ad gangen.

I starten krævede det lidt at sætte sig ind i nye funktioner og et opdateret it-system, men efter et par uger følte Niels Frederiksen sig kørende.

– Når først det bliver rutine, så har man det hurtigt på rygraden, siger han.

Til november har Niels Frederiksen været i Houlberg & Wittrup i 30 år. Alligevel bliver han aldrig træt af de gode snakke med kunderne og den smilende tilgang, som han aldrig tænker over. Det er bare sådan, han er. Nogle kunder har dog vist lidt bekymring over, at Auning-afdelingen nu er blevet en del af et større bilhus.

– Jeg er glad for, at jeg kan berolige kunderne med, at det kun er navnet, der er lavet om. Ledelsen har bedt os køre videre, som vi plejer. På den måde mærker kunderne ingen forskel, og det er vigtigt. Auning er så lille en by, at vi nærmest er én stor familie. Derfor vil det hurtigt skabe usikkerhed hos kunderne, hvis det hele bliver nyt, siger Niels Frederiksen og tilføjer:

– Og hvorfor lave om på noget, der går godt?

Selvom kunderne er hans største grund til at møde på arbejde, så er han også glad for at beholde sine gode kollegaer.

– Det er de samme kollegaer, jeg har haft gennem mange år, og vi har efterhånden bygget et rigtig godt team op. Det er afgørende for, at jeg ikke bliver træt af mit arbejde.


”Vi har et større udvalg, men den samme gode service”

Da Allan Bonde-Ibsen hørte, at Houlberg & Wittrup var blevet opkøbt af et større bilhus, blev han straks nervøs for, om han nu skulle til at give afkald på den høje service, der fik kunderne til at komme igen og igen. Heldigvis er det ikke sket. I stedet fik han en større platform at bevæge sig på.

 I over 10 år har Allan Bonde-Ibsen solgt Mazda og Suzuki til Houlberg & Wittrups trofaste kunder fra Ørneborgvej i Randers. Siden 1. juni har der stået Pedersen & Wittrup på sælgerens trøje. Det betyder, at han nu er en del af et større bilhus – og glad for, at han med god samvittighed kan forsikre kunderne om, at det meste er som før.

– Selvom virksomhedsnavnet er nyt, har jeg ikke ændret på mig selv og min positive tilgang til kunderne. Jeg har taget den brede viden, det gode købmandsskab og ikke mindst den tætte kundekontakt med videre. For de trofaste kunder betyder det meget, at det er de samme ansigter, de møder, når de besøger os. Selvom Pedersen & Nielsen er en stor virksomhed, så har vi den sammen intimitet som altid, fortæller Allan Bonde-Ibsen.

Det nye ligger i stedet i de mange flere mærker, den brede viden og det større team af specialister, man får, når to virksomheder rykker sammen.

– Vi har en større platform at bevæge os på nu med flere biler at lege med og flere muligheder at tilbyde kunderne. Nu kan vi levere alt inden for benzin, diesel, el, plugin og brugte biler. Har kunden specifikke ønsker, kan vi kontakte en af vores andre 7 afdelinger, hvis de har den bil, vores kunde søger. Det er en kæmpe styrke.


”Houlberg & Wittrup, goddag. Nåh nej…”

 Sådan lød det længe, da værkstedschef Bent Thomadsen startede hos Pedersen & Nielsen. Nu har han så småt vænnet sig til det nye navn og glæder sig til snart at flytte over i større lokaler.

Efter over 35 år i Houlberg & Wittrup i Randers krævede det en del tilvænning for værkstedschef Bent Thomadsen at blive en del af det større bilhus.

– Jo ældre man er, jo længere tid tager det at vænne sig til, griner han.

Heldigvis grinte kunderne bare med, når Bent Thomadsen kom til at give den forkerte mailadresse eller præsenterede sig med det gamle firmanavn. Og det er da heller ikke så mærkeligt, at Bent Thomadsen kom til at kludre lidt rundt i det. For på mange måder er virksomheden den samme, som den altid har været.

– Vi har fået nye skjorter, nye visitkort og nye systemer. Ellers kører vi videre som før. Der er ikke blevet trukket noget ned over hovedet på os, og det betyder meget for både medarbejdere og kunder. Mange af kunderne har spurgt ’hvaae, stiger priserne så nu?’ Men det gør de ikke. Generelt kan vi fortsat love kunderne de samme goder, som vi plejer med de samme medarbejdere i frontlinjen, fortæller Bent Thomadsen.

For en garvet rotte som ham har der dog også været ting, der har krævet lidt mere omstilling end et nyt navn. Kuglepen og blok er nemlig udskiftet med digitale redskaber.

– Det har givet lidt hovedpine, griner Bent Thomadsen.

På den lange bane kan han dog godt se, at de nye systemer giver mere effektive arbejdsgange, som resulterer i endnu mere tid til kunderne. Og nu glæder han sig bare til om lidt at flytte over i Pedersen & Nielsens lokaler i det gamle Hansen Møbler.

– Vi er alle spændte på at se de nye lokaler og møde vores nye kollegaer. Så får vi for alvor mulighed for at mærke fordelene ved at være en del af et større bilhus, hvor der er flere mærker og flere kollegaer at sparre med, siger Bent Thomadsen, der er fast indstillet på, at han ikke kommer til at give afkald på den muntre tone, som i virkeligheden passer godt ind i Pedersen & Nielsens værdier. En tone, der både skinner igennem i personalestaben og i dialogen med kunderne.

– Vores kunder er trygge ved os og stoler på, hvad vi siger, ligesom de gør ved tandlægen. Det betyder også, at vi kan have en afslappet dialog med dem, hvor vi kan tage og give lidt gas til hinanden. Jo bedre, man kender sine kunder, jo bedre kan man finde den rette løsning til dem.


”Vi har fået arbejdsro til det, vi er gode til”

For den gamle Houlberg & Wittrup afdeling i Auning har det været vigtigt at tage det stærke mantra om kundeservice med videre. Og Afdelingschef Henrik Tychsen ser mange fordele i, at butikken gennem det nye Pedersen & Nielsen ejerskab får ekstra kompetencer til at styrke forretningen.

I starten af 70’erne åbnede Houlberg & Wittrup en af de første Mazda butikker i Danmark. Senere tilgik Suzuki forretningen i Auning. Flere generationer og årtier senere, er kundeskaren vokset, og mange kunder er fulgt med fra dengang. Der er grund til at være stolt, og den stolthed tager afdelingschef Henrik Tychsen og hans kollegaer fra Auning videre under navnet Pedersen & Nielsen.

– Vi har et stort opland med kunder, der kommer langvejs fra for at få vores gode service. Det betyder meget, at vi også som en del af Pedersen & Nielsen kan bevare den stærke kundekontakt. Det er det, der gør, at jeg stadig glæder mig til at gå på arbejde hver dag, fortæller Henrik Tychsen.

Han oplever, at der nu er blevet endnu mere tid til det, han og hans medarbejdere er gode til: Det gode købmandskab, sælge biler og snakke med kunder.

– Pedersen & Nielsen har et stærkt team af specialister inden for bl.a. marketing og IT. Det betyder, at vi ikke længere skal tage os af de ting, men kan få 100 procent arbejdsro til de områder, vi er eksperter i, siger Henrik Tychsen.

Der er dog særligt én ting, som Henrik Tychsen ser som en stor fordel ved at være blevet en del af Pedersen & Nielsen. Her har man nemlig fingeren på pulsen med det nyeste inden for eldrevne køretøjer.

– Personligt er jeg meget glad for at komme ind i en større koncern, der kan kigge i krystalkuglen og har mulighederne for at lave de rigtige investeringer. Det er en ledelse og en direktion, der har store visioner, og de lytter til vores ekspertise fra Houlberg og Wittrup, så Suzuki og Mazda kommer med på den rejse.